Kobiety są skłonne czynić znacznie większe wydatki nie tylko w gospodarstwie domowym, ale również w miejscu pracy. Dobrze jest wiedzieć, że istnieją różnice w podejmowaniu decyzji zakupowych między mężczyznami i kobietami. Znając je, łatwiej nam będzie osiągnąć marketingowy sukces.

Ogromny rynek, którego warto być świadomym!

Panie często nie zdają sobie sprawy jak ogromna odpowiedzialność zakupowa spoczywa na ich barkach - jest to ponad 80% wszystkich zakupów konsumenckich. Śmiało możemy powiedzieć, że są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie gospodarki na świecie. Kobiety - w przeciwności do mężczyzn - nie kupują produktów tylko dla siebie. Należy sobie zadać pytanie, w jaki sposób kobiety podejmują decyzje zakupowe? Zdaniem ekspertki Marthy Barletty płeć odgrywa ogromną rolę. Dlatego typuje ona 4 główne różnice:

  1. Zasięganie opinii koleżanek i znajomych

Kobiety lubią wypytywać o opinię, zanim podejmą decyzję o zakupie lub skorzystaniu z usługi i w przeciwieństwie do płci przeciwnej chętnie proszą o pomoc, lub dokładne wyjaśnienie. Często też na ich decyzje wpływa obraz firmy, czy sposób obsługi. Za to mężczyźni lubią polegać tylko na sobie i skupiają się na faktach dotyczących produktu.

  1. Szukasz kamagra tanio? zobacz ofertę !

    Nie chodzi o to, by kupić “pierwsze z brzegu”...

Zdaniem Barletty mężczyźni kupują, a kobiety wybierają się na zakupy. Płeć męska idąc na zakupy, ma wszystko zaplanowane, jeśli celem są długie, dżinsowe spodnie, to mężczyzna wybierze jakąś parę, przymierzy, a następnie, jeśli rozmiar jest odpowiedni - decyduje się na zakup. Natomiast kobieta szuka produktu idealnego, jeśli ma to być nowa bluzka, rzadko z góry wie, jaki będzie jej kolor, za to istotne jest czy nada się do pracy, wyjścia do kina i czy będzie pasować do posiadanych już części garderoby. Efektem tego staje się wędrówka po kilku sklepach.

  1. Kobieca dociekliwość

Wędrówkę zakupową pań należy porównać do Labiryntu Minotaura, ponieważ wkładają wiele starań w podjęcie odpowiedniej decyzji. Wolą sprawdzić więcej opcji i uzyskać jak najwięcej informacji nim dokonają zakupu. Mężczyźni natomiast uznają takie działania za zbędne i są one dla nich stratą czasu.

  1. Wybór dokonany… ale czy na tym polega sukces sprzedaży?

Czynności, których kobiety dokonują po zakupie produktu, okazują się znacznie ważniejsze, niż samo nabycie dobra:

  • rekomendują - wcześniej zapoznały się z ofertami konkurencji, więc są pewne swojego zdania,

  • są lojalne - jeśli są zadowolone z kontaktu ze sprzedawcą, będą miały wyrzuty dokonując zakupu u konkurencji, nawet gdy oferta jest lepsza,

  • dzielą się doświadczeniami zakupowymi.

U mężczyzn odbywa się to trochę inaczej:

  • najważniejszy jest dla nich produkt,

  • nie są skłonni słuchać rad i wskazówek sprzedawców,

  • chęć pomocy przez sprzedawcę, mogą odebrać jako odbieranie im autonomii i stawianie w niższej pozycji.

  1. Jak marketerzy mogą skorzystać z tej wiedzy?

Według Barletty kobiecie należy dostarczyć niezbędnych informacji, poczynając od przekazu ustnego poprzez: artykuły promocyjne, strony www itd. pomaga jej to sprawniej podjąć decyzje. Ważną rolę odgrywają też sprzedawcy, dlatego warto dbać o odpowiednie szkolenia i uświadomienie ich, że płeć piękna dłużej podejmuje decyzje zakupowe. Ponieważ kobieta szuka produktu idealnego, należy pokazać jej pozytywne i negatywne cechy danego przedmiotu w taki sposób, by wydał się jej odpowiedni. Jest to zaledwie kilka wskazówek, gdyż temat jest obszerny, ale też warty uwagi.

Czy jesteśmy w stanie przewidzieć przyszłość?

Aby nie dać się zaskoczyć konkurencji, warto podążać za zdaniem Toma Petersa, według którego rynek kobiet jest największą szansą na marketingowy sukces dziś, jak i w nadchodzącej przyszłości.

Top