Wielu z nas bardziej ceni sobie domowe zacisze od zatłoczonych i drogich siłowni. W tym gronie znajdują się głównie osoby, którym ciężko skorelować dalej położoną siłownię z godzinami pracy. Czujemy się swobodniej, możemy ćwiczyć z własną muzyką lub filmem, a co najważniejsze, nie musimy czekać, aż inna osoba zwolni nam sprzęt. Zbyt długie przerwy między seriami są denerwujące i źle wpływają na całość treningu. Rozwiązaniem na te wszystkie niedogodności jest zakup atlasu do ćwiczeń.

Co musisz wiedzieć o atlasie?

Tym razem nie ma on nic wspólnego z mapami. Jest to wielofunkcyjne urządzenie, na którym można ćwiczyć z wielu stron, obecne na większości siłowni. Służy do wykonywania treningu wielu różnych partii mięśni. To, jak dużo ćwiczeń będziemy w stanie na nim wykonać, zależy od stopnia zaawansowania urządzenia. Atlas do ćwiczeń z wieloma funkcjami będzie efektywnym odpowiednikiem siłowni w naszym mieszkaniu.

Przed jego zakupem należy jednak zapoznać się z kilkoma istotnymi informacjami o produkcie. Dzięki temu będzie on zakupem, który spełni swoją funkcję przez wiele lat. Pierwszym szczegółem są wymiary urządzenia. Musimy wygospodarować odpowiednio dużo miejsca - atlasy do ćwiczeń są naprawdę spore. Ponadto nie wszystkie elementy da się złożyć i schować np. do szafy. Oprócz tego powinniśmy sprawdzić dopuszczalną maksymalną masę użytkownika, zwłaszcza gdy jesteśmy wysocy lub spędziliśmy wiele lat na budowaniu imponującej tkanki mięśniowej. Kupujmy sprzęt od sprawdzonych marek, które zapewniają najwyższa jakość użytych materiałów i wykonania. W przypadku kupna zbyt taniego atlasu istnieje ryzyko wystąpienia niebezpiecznych sytuacji podczas ćwiczeń. Nie mniej ważne jest zapoznanie się z funkcjami, jakie oferuje atlas pod kątem ćwiczeń, które będziemy chcieli wykonywać i naszego zaawansowania.

Zalety ćwiczenia na atlasie

Co właściwie wyróżnia ten sprzęt na tle możliwości ćwiczenia z wolnymi ciężarami? Po pierwsze, według wielu trenerów, jest bezpieczniejszy niż wspomniana druga opcja treningu i generuje mniej urazów, dlatego też poleca się go osobom początkującym, którym na pewno wystarczy. Większe bezpieczeństwo sprawia także, że jest bardziej odpowiedni dla osób po kontuzjach. Kolejną zaletą jest możliwość ćwiczenia konkretnej partii mięśni przy jednoczesnej izolacji pozostałych. Pewność ruchu i gwarancja prawidłowego wykonywania ćwiczeń zapewnia prowadzenie ciężaru na linkach lub prowadnicach. Można więc ćwiczyć samodzielnie, bez asekuracji.

Trening z wolnymi ciężarami wymaga przede wszystkim doświadczenia. Niepoprawne wykonywanie ćwiczeń lub zbyt wysoki dobór ciężaru grozi bólem kręgosłupa. Ćwiczenie z dużym obciążeniem wymaga dodatkowo asekuracji drugiej osoby. W porównaniu do atlasu do ćwiczeń ich zaletą są niższe koszty zakupu oraz niewielka przestrzeń, którą zajmuje ich przechowywanie.

Rozwiązaniem idealnym jest połączenie tych dwóch metod treningu. To jednak wymaga czasu i umiejętności, ponieważ na pierwszym miejscu powinno znajdować się nasze zdrowie i bezpieczeństwo.

Top